Kommunikation är i sig ett ”hantverk” att bemästra. Även när det finns en utförlig beställning, bygghandlingar/ritningar för ett uppdrag krävs en god kommunikation med kunden för att undvika missförstånd, problem och tvister mellan hanverkaren och kunden.
Grundläggande 1: Olika kunskap och referensramar
Ett problem med kommunikationen mellan hantverkare och kund kan bland annat vara olika kunskap och därmed kanske också olika förväntningar. Genom tydlighet i kommunikationen med kunden kan du som hanttverkare förebygga missförstånd, vilket många konfliker beror på.
Grundläggande 2: Planering
God planering är en förutsättning för att kunna skapa trygghet för din kund och för att kunna informera kunden om förutsättningarna – i förväg (inte när det är för sent).
Med god planering och samordning av dina uppdrag kan du också undvika problem att följa utlovade tider!
Grundläggande 3: Stäm av med kunden
Det är viktigt att stämma av detaljer kring hantverks- och montagearbeten innan avtal görs (om det inte är tillräckligt tydligt i förfrågningsunderlagen) och innan arbetet påbörjas samt ofta under arbetets gång. Sedan ritningarna togs fram och sedan projektet startade kan förutsättningar ha förändrats.
Efterhand kommer du antagligen att lära dig vilka de vanligaste missarna i kommunikationen med kunderna är och kan undvika dessa i framtida uppdrag.
Kommunikationen kan tränas upp
De hantverkare som anstränger sig och lär sig av sina erfarenheter kan bli duktiga och förhoppningsvis få många nöjda kunder och en mer lönsam verksamhet. Hemligheten är bl a lyssna, förstå kundens perspektiv och förklara det kunden inte kan eller förstår.