En krisorganisation med tydlig uppgiftsfördelning som tydligt anger vem som har ansvar för vad vid en arbetsplatsolycka eller annan allvarlig situation, t ex brand eller trafikolycka vid vägarbetsplats.
Det är viktigt att alla i arbetsorganisationen känner till:
- vem som i ansvara för vad,
- vem som för befälet i en krissituation,
- vad deras egen roll är i krisorganisationen,
- var det finns information om första hjälpen, larmnummer och en färdbeskrivning till arbetsplatsen!
Det är viktigt att alla – genom utbildning och övning – är väl förberedda på sin tilldelade roll i krisorganisationen .
Viktigt att flera kan hantera hjälputrustning och vet vad de hittar denna, t ex hjärtstartare, brandfilt, brandsläckare etc
Exempel på uppgifter och rutiner som kan definieras i krisberedskapen:
- Ta hand om skadade,
- Larma ambulans och polis,
- Ge första hjälpen,
- Stöd och informationsinsatser
- Stötta och följa med till sjukhus,
- Informera och stötta arbetskamarate och vittnen till olyckan,
- Kontakta anhöriga,
- Hantera journalister och kontakter från media.
- Uppföljning
- Samla kollegor
- Bedöm behov av specialistinsatser, t ex psykologhjälp.
I det akuta skedet går det sällan att göra en bedömning av vilka uppföljande insatser olika personer behöver.
Rutin för omhändertagande av människor i kris bör också omfatta åtgärder för att följa upp och uppmärksamma om psykiska symptom som visar sig efterhand.
Läs mer:
- Krishantering på arbetsplatsen
- Vägen som arbetsplats
- Räddningstjänstens organisation på en olycksplats
- Krisstöd – första hjälpen
Källor
Arbetsmiljöverket