I en rapport redovisar MKB Fastighets AB sin erfarenhet av hur logistiken löstets för ett nybyggnadsprojekt i centrala Malmö.
Leveranser av material till bygge var en viktig faktor som var tvungen att beaktades genom hela projektet, från upphandling till produktion.
1. Förberedelser i projekteringen:
MKB ställde krav på entreprenörerna redan i upphandlingsskedet och stor möda lades för att redan under projekteringen skapa bra förutsättningar för produktion och logistik.
I projektet var hög prefabriceringsgrad, upprepningseffekter, enhetliga produktionslösningar samt behovsstyrda leveranser viktiga medel för att underlätta logistiken.
2. Logistikansvarig:
Det tillsattes en logistikansvarig och en ansvarig för övervakande av in- och utgående leveranser till bygget.
3. Bokningsbara lossningsplatser:
Särskilda lossningsplatser etablerades som var bokningsbara via internet och endast inbokade transporter som kom på utsatt tid (!) släpptes in på bygget.
4. Information till alla projektmedarbetare:
MKB tog fram en pedagogisk informationsvideo som visades för alla projektmedverkande för att skapa en förståelse för projektet i sin helhet.
5. Rutiner för uppföljning:
Från projektstart fanns rutiner för vad som skulle följas upp och hur detta skulle ske.