Som sponsor till Byggipedia bidrar din organisation till Byggipedias ändamål som en branschgemensam informationsportal.
Byggipedia strävar samtidigt efter att i det kontinuerliga arbetet skapa värden för sponsrande organisationer och deras varumärke.
Målgrupperna är omvärlden, beställare, projektsamordnare, projektörer samt utbildningsanordnare och studerande.
Våra sponsorers organisationer och verksamheter synliggörs via profilsidor samt artiklar och sidor med branschrelaterad information.
Målet med Byggipedia* är att lyfta bygg- och anläggningsbranschen som helhet både internt och externt. Viktigt att synliggöras alla enskilda aktörer såsom specialistföretag som utförare av olika vitala konstruktionsdelar samt underhåll/förvaltning.
*Byggipedia utgör främst navet med den generella och grundläggande kunskap som knyter ihop branschen och olika aktörer medan varje specialistbransch och/eller leverantör står för spetskunskap inom sina områden (ofta via egna webbplatser och utbildningar som Byggipedia länkar vidare besökare till)
Prioriterade områden och sidor att utveckla är de som är relaterade till sponsorernas branscher och verksamhetsområden. Fördjupad kunskap och nya kunskapsområden utvecklas i takt med att aktiva samarbeten etableras.
Vad kostar sponsring?
För branschorganisationer för nytillkomna sponsorer är: 10 000 kr/år exkl moms för passiv sponsring, eller enligt särskilda samarbetsavtal och villkor. Kontakta Byggipedia om du vill ha offert t ex om ni är en mindre organisation och vill aktivt bistå Byggipedia eller har förslag på samarbetsprojekt
Vad ingår för sponsorer?
Sponsorskap och samarbete kan se olika ut beroende på sponsorns förutsättningar och om samarbetet sker aktivt eller mer passivt. Exempelvis:
Sponsrade kunskapsområden
I möjligaste mån matchar Byggipedia sponsorer med det/de kunskapsområden som ligger nära sponsorns verksamhet.
Gästartiklar
Årliga sponsoring till ordinarie pris inkluderar möjlighet till publicering, inkl redigering för webbpublicering, av upp till 2 färdigskrivna gästartiklar per år.
Sociala medier
Byggipedia hjälper aktivt till med att sprida sponsorers information via social medier. Då främst det som publicerats på Byggipedia men också annat enligt ÖK.
Bildmaterial och andra exempel
Sponsor anges t.ex. som bildkälla. Viktigt att bilder inte tillhör annan upphovsman(!) och i så fall ska denne tillfrågas innan bildmaterial kan publiceras.
Trafik till sponsorers artiklar och webbplatser
Byggipedia jobbar aktivt med att i samband med delning av information och nyheter leda Byggipedias besökare till aktuell sponsors webbplats eller artikel.
15% rabatt på ordinarie konsultarvode
Sponsorer av Byggipedia erhåller 15% rabatt på arvode (villkor 10 dagar) vid anlitande av oss för t ex bransch/varumärkesprofilering-, informations-, utbildnings- och utvecklingsprojekt inom samhällsbyggnad, arbetsmiljö, friskvård, hållbarhetsfrågor. Läs mer om vår kompetens och inriktning: Våra tjänster
Byggipedia tillämpar olika arvodesnivåer baserat på uppdragets förutsättningar, omfattning och kontinuitet.
Villkor och administrativa förutsättningar
För att hålla de administrativa omkostnader låga och i stället kunna använda intäkterna till värdeskapande aktiviteter har ett enkelt upplägg och villkor valts enligt följande:
- Sponsringsperioden löper tills vidare och förnyas automatiskt varje år om inte uppsägning gjort före 1 februari.
- Fakturering sker per automatik en gång per år – i förskott och utan föregående avisering.
- I samband med fakturering överlåtes fordran till extern part.
- Årligt belopp (f n 10 000 kr/år exkl moms eller enligt avtal) kan utan föregående avisering ändras från år till år
- Sponsring kan när som helst säga upp – av båda parter.
- Sponsor som vill avbryta sponsoravtalet kan när som helst meddela detta till Byggipedia.
- Redan inbetalt årligt belopp kan inte återbetalas oavsett vem son säger upp avtalet.
- Vid uppsägning tas ev logga och övrig relaterad information tas bort från webbplatsen, senast i samband med påföljande uppdatering av webbsidan.
- Ny och automatisk förlängning av sponsringsperiod kan – efter det att faktura skickats ut – enbart sägas upp enligt de villkor som anges på fakturan. I annat fall blir fakturamottagaren betalningsskyldig gentemot extern part för fakturering.
Varken sponsor eller Byggipedia kan hållas rättsligt eller ekonomiskt ansvariga för ev skada eller olägenhet som uppstått till följd av någon parts agerande. Undantag: Brott mot upphovsrätten eller mot särskilda nyttjanderättigheter som överenskommits kan komma att öeda till skadeståndsanspråk .
Nyttjanderättigheter
Sponsorer kan efter överenskommelse ges vissa begränsade nyttjanderättigheter för internt bruk. Som sponsor finns även möjlighet att genom att anlita Byggipedia för att sätta ihop och använda upphovsskyddat underlag från Byggipedia till anpassade utbildningar för respketive sponsor/bransch. Övriga ev. rättigheter enligt offert.
Observera att Byggipedia kan neka nyttjanderätt om användning inte bedöms kunna följa uppsatta kriterier, dvs om risk att skada Byggipedia föreligger. Till exempel får material som härrör från Byggipedia aldrig spridas publikt eller digitalt (annat än via interna portaler t ex för utbildning, medlemmar etc). Samråd med Byggipedia krävs innan underlag, texter eller bilder från webbplatsen kopieras, omarbetas, översätt och används.
Tipsa Byggipedia!
Byggipedia vill gärna bidra till att branschen, sponsor och samarbetsparter kan utvecklas i en positiv riktning.
Genom att vara aktiv tipsa om aktuella branschnyheter, artiklar, produkter, goda exempel, rapporter, debatt och länkar till externa artiklar kan Byggipedia hjälpa till att sprida och dela denna information/kunskap via sociala medire samt att i möjlig mån arbeta in underlag eller länkar på Byggipedia.