Som sponsor till Byggipedia bidrar din organisation till Byggipedias ändamål som en branschgemensam informationsportal. I gengäld ligger vår fokus på att informera om samt lyfta fram era branscher, yrken och förutsättningar.

Målgrupperna är bl.a.  så att omvärlden, beställare, projektsamordnare, projketörer samt utbildningsanordnare och studerande.

Prioriterade områden och sidor att utveckla är de som är relaterade till sponsorernas branscher och verksamhetsområden.

  • Under året kommer Byggipedia fortsätta att utvecklas för att möta en allt bredare målgruppen inom samhällsbyggnadssektorn.
  • Sponsorer synliggöras både via profilsidor samt artiklar och sidor med branschrelaterad information.
  • Fler kunskapsområden kommer att kunna öppnas upp och utvecklas efterhand som nya samarbeten etableras.

Fördelar med sponsorskap

Sponsrade kunskapsområden

I möjligaste mån matchar Byggipedia sponsorer med ett kunskaps/ämnesområde som ligger nära sponsorns verksamhet. Det innebär att organsiationen blir sponsor av kunskapsområdet (ev tillsammans med andra organisationer inom samma område)

Målsättningen är att efterhand komplettera och ta fram nya kunskapsområden med hjälp av våra sponsorer och samarbetspartners.Mycket av Byggipedias långsiktiga arbete med publicering och redigering av nya kunskpasområden ingår i sponsorskapet dvs i den mån underlag finns tillgänligt via sponsor och arbetet kan utföras utan ytterligare research.

OBS! I den mån kunskap/information riktar sig till verksamma inom sponsors egen branschens bör det utförliga innehållet i första han publiceras på sponsors webbplats/er. Byggipedia kan i förekommande fall bistå även i detta arbete samt länka ihop med mer kortfattad och sammanfattande information på Byggipeda.

Gästartiklar

Årliga sponsoring till ordinarie pris inkluderar möjlighet till publicering, inkl redigering, av upp till 2 färdigskrivna gästartiklar per år.

Sociala medier

Byggipedia hjälper aktivt till med att sprida sponsorers information via social medier. Då främst det som publicerats på Byggipedia men också annat enligt ÖK.

Meddela Byggipedia om aktuella nyheter och event så att vi inte missar att sprida informationen till Byggipedias målgrupper/besökare.

Bildmaterial och andra exempel

Sponsor anges t.ex. som bildkälla. Viktigt att bilder inte tillhör annan upphovsman(!) och i så fall ska denne tillfrågas innan bildmaterial kan publiceras.

Trafik till sponsorers artiklar och webbplatser

Byggipedia jobbar aktivt med att i samband med delning av information och nyheter leda Byggipedias besökare till aktuell sponsors webbplats eller artikel.

Nyttjanderättigheter

Nyttjanderättigheter av innehåll på Byggipedia kan ingå enligt särskild överenskommelse och under förutsättning att detta sker internt inom organisationen samt på ett sätt som förebygger konkurrerande/digital spridning/delning av materialet. Information och villkor enligt särskild kontakt.

*Material man önskar använda inom ramen för sponsorns nyttjanderätt tas fram av Byggipedia till självkostnadspris. (sponsorer har 15% rabatt på konsultarvodet)

Observera att Byggipedia kan neka nyttjanderätt om användning inte bedöms kunna följa uppsatta kriterier, dvs om risk att skada Byggipedia föreligger.

15% rabatt på ordinarie konsultarvode

Sponsorer av Byggipedia erhåller 15% rabatt på arvode vid anlitande av oss för t ex branschprofilering-, informations-, utbildnings- och utveckligsprojekt inom samhällsbyggnad. Läs mer om vår kompetens och inriktning: Våra tjänster

Kostnad för sponsring av Byggipedia

För branschorganisationer: 10 000 kr/år exkl moms, eller enligt särskilda samarbetsvillkor och avtal.

Vi särskilda förutsättningar/önskemål, för mindre organisationer eller företag  – begär offert.

Befintliga sponsorer faktureras f.n. det belopp som gällde vid ingången av deras sponsorskap.

Målsättningen är att hålla nere sponsorernas kostnader – och istället långsiktigt bredda innehållet – genom att engagera flera branschaktörer.

Övriga villkor och administrativa förutsättningar

För att hålla de administrativa omkostnader låga och i stället kunna använda intäkterna för värdeskapande aktiviteter har ett enkelt upplägg och villkor valts enligt följande:

  • Sponsringsperioden löper tills vidare och förnyas automatiskt varje år om inte uppsägning gjort.
  • Fakturering sker per automatik en gång per år – i förskott och utan föregående avisering.
  • I samband med fakturering överlåtes fordran till extern part.
  • Årligt belopp (f n 10 000 kr/år exkl moms eller enligt särskilda samarbetsavtal) kan utan föregående avisering ändras från år till år
  • Sponsring kan när som helst säga upp – av båda parter .
  • Sponsor som vill avbryta sponsoravtalet kan när som helst meddela detta till Byggipedia.
  • Redan inbetalt belopp kan inte återbetalas vid uppsägning.
  • Vid uppsägning tas ev logga tas bort från hemsidan, senast i samband med påföljande uppdatering av webbsidan.
  • Ny och automatisk förlängning av sponsringsperiod kan – efter det att faktura skickats ut – enbart sägas upp enligt de villkor som anges på fakturan. I annat fall blir fakturamottagaren betalningsskyldig.

Varken sponsor eller Byggipedia kan hållas rättsligt eller ekonomiskt ansvariga för ev skada eller olägenhet som uppstått till följd av någon parts agerande inom ramen för sponsringsavtalet. Undantag: Brott mot upphovsrätten eller mot särskilda nyttjanderättigheter som ev. överenskommits och som kan föranleda skada för Byggipedia på kort eööer lång sikt.

 

Tipsa Byggipedia!

Genom att som sponsor och samarbetspart aktivt tipsa om aktuella branschnyheter, produkter, goda exempel, rapporter och externa artiklar kan Byggipedia hjälpa till att sprida och dela denna information/kunskap samt att i viss mån arbeta in underlagen eller länkar på Byggipeda