Krisberedskap och rutiner för hantering av arbetsplatsolyckor är viktigt för att effektiv hantering vid olyckor och personskador.
Planering och tydliga rutiner är en förutsättning
Organisation och fördelning av uppgifter
- Vem ger första hjälpen?
- Vem tillkallar ambulans eller kontaktar sjukvård?
- Vem tar hand om dem som varit med vid händelsen?
- Vem kontaktar anhöriga?
- Vem ger information om händelsen?
- Vem ser till att krisstöd ordnas?
Utrustning
- Finns alla hjälputrusning på sin plats?
- Vem ansvarar för att sköta om utrustningen och se till att den fungerar?
Information och kunskap
- Vet alla vad de ska göra och hur?
- Behövs praktiska övningar?
- Vilka kan ge första hjälpen och har de fått tillräcklig utbildning?
- Vilka kan kan hantera hjälputrustningen och har de rätt utbildning?
- Vet chefer och arbetsledare hur de bedömer behovet av krisstöd och hur de ordnar det?
- Finns det väl synliga anslag med information om hur första hjälpen och hur krishantering är organiserat?
- Förstår alla informationen?
Information på arbetsplatsen bl a:
- var finns utrustning för första hjälpen
- vilka kan ge första hjälpen
- telefonnummer till larmtjänst och taxi
- adress och färdbeskrivning till arbetsplatsen.