Krisberedskap och rutiner för hantering av arbetsplatsolyckor är viktigt för att effektiv hantering vid olyckor och personskador.

Planering och tydliga rutiner är en förutsättning

Organisation och fördelning av uppgifter
  • Vem ger första hjälpen?
  • Vem tillkallar ambulans eller kontaktar sjukvård?
  • Vem tar hand om dem som varit med vid händelsen?
  • Vem kontaktar anhöriga?
  • Vem ger information om händelsen?
  • Vem ser till att krisstöd ordnas?
Utrustning
  • Finns alla hjälputrusning på sin plats?
  • Vem ansvarar för att sköta om utrustningen och se till att den fungerar?
Information och kunskap
  • Vet alla vad de ska göra och hur?
  • Behövs praktiska övningar?
  • Vilka kan ge första hjälpen och har de fått tillräcklig utbildning?
  • Vilka kan kan hantera hjälputrustningen och har de rätt utbildning?
  • Vet chefer och arbetsledare hur de bedömer behovet av krisstöd och hur de ordnar det?
  • Finns det väl synliga anslag med information om hur första hjälpen och hur krishantering är organiserat?
  • Förstår alla informationen?

Information på arbetsplatsen bl a:

  • var finns utrustning för första hjälpen
  • vilka kan ge första hjälpen
  • telefonnummer till larmtjänst och taxi
  • adress och färdbeskrivning till arbetsplatsen.